» » Följ med på härliga nyttiga friskvårdsvandringar

Följ med på härliga nyttiga friskvårdsvandringar

Välkommen att promenera med Balans friskvårdsvandringar.
Hösten är en perfekt tid för långpromenader. Särskilt i sällskap med andra Balansmedlemmar. Tänk på att vetenskapligt bevisat att man mår bättre om man rör på sig. Att gå långpromenader frigör många bra ämnen i kroppen och minskar stress och depression. Balans promenader tillsammans med din övriga fysiska träning ett par gånger i veckan kan hjälpa dig att förebygga stress och depression.
Om du inte håller på med fysisk aktivitet är ett tips att gå med i vandringsgruppen – den kan vara ditt första steg mot ett aktivare liv och du får gemenskap, dagsljus, motion, fika och ett par övningar med mindfulness. Promenadledarna har erfarenhet av bipolaritet och hälsorehabilitering och kan ge dig tips, verktyg och svara på frågor under promenaden.)

 

Promenadgrupp på Djurgården

Samlingsplats: Blå porten som ligger vid Djurgårdsvägen, strax söder om Djurgårdsbron
OBS! Det är alltså inte restaurang Blå Porten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Blå_porten
Promenaden är ca 5 km och tar ca 1,5-2 timmar. Vi stannar och fikar antingen på något av caféerna som finns längs vägen eller så tar vi med egen fika. Beroende på väder och humör. ”Vi stannar och fikar på ett café under vägen. Ta med vattenflaska, frukt eller om du behöver något.
Bra att ha med:
Bra vandrings- eller löpskor. Ju längre hösten går ju kraftigare skor behövs.  Liten ryggsäck. Kaffetermos. Vattenflaska. Toppluva. Handskar.Tålig jacka. Ev regnponcho i ryggsäcken.
Ett tips är att använda gåstavar. Det ger ca 30% mer motion och är ett skönt stöd som gör att man kan gå längre.

 

Skogsvandring i Nackareservatet, Nackaskogen

Samlingsplats på torget utanför Kärrtorps T-bana
Häng med på en underbar tur i ett av Stockholms mest besökta och största naturområden. Vi går in till Nackareservatet från Kärrtorps tunnelbanestation och här får vi veta mer om områdets natur och historia. Vi stannar till på lägerplats där vi gör upp eld och grillar.
Bra att ha med:
Mat att grilla. Bra skor för att gå i skogen. Liten ryggsäck. Kaffetermos. Vattenflaska. Toppluva. Handskar. Tålig jacka. Ev regnponcho i ryggsäcken.
Ett tips är att använda gåstavar. Det ger ca 30% mer motion och är ett skönt stöd som gör att man kan gå längre.

 

Program friskvårdsvandringar  – höstterminen 2018

 

Söndag 16 dec kl 12.00 Blå porten /grinden på Djurgården

 

Kontakt: Thomas Larsson, Tel: 076-848 73 38, Mejl: thomas.larsson@balansstockholm.se